SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L-CİHAD VE’S-SİYER

<< 1190 >>

باب: من قاتل لتكون كلمة الله هي العليا.

15. ALLAH'IN SÖZÜNÜN EN ÜSTÜN OLMASI iÇiN SAVAŞANLAR

 

حدثنا سليمان بن حرب: حدثنا شعبة، عن عمرو، عن أبي وائل، عن أبي موسى رضي الله عنه قال: جاء رجل إلى النبي صلى الله عليه وسلم فقال: الرجل يقاتل للمغنم، والرجل يقاتل للذكر، والرجل يقاتل ليرى مكانه، فمن في سبيل الله؟ قال: (من قاتل لتكون كلمة الله هي العليا، فهو في سبيل الله).

 

[-2810-] Ebu Musa r.a.'dan nakledilmiştir: Birisi Nebi'e Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e gelerek şöyle bir soru yöneltti: "Bir adam ganimet elde etmek için, diğeri nam salmak için, bir başkası da ne kadar cesur olduğunu göstermek için savaşıyor. Bunlardan hangisi Allah Teala yolundadır?"

 

Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem ona şöyle cevap verdi: "Kim Allah'ın kelimesi (كلمة الله) en üstün olsun diye savaşıyorsa o Allah yolundadır."

 

 

AÇIKLAMA:     Özetle söylemek gerekirse bir kimse beş sebeple savaşır: Ganimet elde etrnek, cesaretini göstermek, gösteriş (riyakarlık) yapmak, ırkçılık ve öfke. Bunlardan her biri aslında övgüye değer olabilir. Zaten bu yüzden Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem soruyu soran kişiye bunlar hakkında olumlu veya olumsuz herhangi bir şey söylemeden yukarıdaki gibi cevap vermiştir.

 

كلمة الله Allah'ın kelimesinden maksat Allah'ın İslam'a davetidir. Resul-i Ekrem'in Sallallahu Aleyhi ve Sellem bu sözüyle ilgili olarak şu yorumlar yapılmıştır: 1. Allah'ın sözünün en yüce olması amacı dışındaki maksatlarla girişilen savaşların hiç biri Allah yolunda değildir. Buna göre Hz. Nebi'e sallallahu aleyhi ve selle m soru yönelten şahsın zikrettiği amaçlar Allah'ın sözünün en yüce olması amacının yanında bulunsa bile boş yere mücadele edilmiş olur. 2. Söz konusu durumlar (ganimet elde etmek, cesaretinden söz edilmesi vs.) herhangi bir kasıt olmaksızın bu asıl niyete bağlı olarak ortaya çıkarsa bir zararı olmaz. Taberı bu görüşe katıldığını açık bir .. şekilde dile getirmiştir: "Kişinin asıl niyeti Allah'ın sözünün en yüce olması ise diğer hususların meydana gelmesi herhangi bir zarar vermez." Zaten alimlerin çoğunluğunun görüşü de bu yöndedir.

 

İbn Ebu Cemre şöyle demiştir: "Araştırmacı alimler kişinin ilk ve temel niyeti Allah'ın sözünün en yüce olması ise diğerlerinin bu niyete ek olarak ortaya çıkmasında herhangi bir sakınca yoktur."

 

İbn Battal'ın açıklamaları ise şöyledir: "Resulullah (s.a.v.) bu şahsın sorusuna doğrudan cevap vermemiştir. Çünkü öfke veya kişinin ırkını koruma gayesi bazen Allah için olabilir. İşte bu yüzden Nebi (s.a.v.) doğrudan o şahsın sorusuna cevap vermek yerine daha genel bir ifade kullanmış ve böylece ortaya çıkabilecek yanlış anlamaları baştan önlemiş ve konunun daha kapsamlı, net bir şekilde anlaşılmasını sağlamıştır."

 

 

Hadisten Çıkarılan Sonuçlar

 

1- Amellere verilecek karşılık kişinin niyetine göre olur.

 

2- Cihad edenler için vaad edilen mükafat bu rivayette zikredilen amacı taşıyanlara hastır. Bu konuyla ilgili bazı açıklamalar Kitabü'I-İIim'in son kısımlarında geçmiştir.

 

3- Bir hükmü n gerekçesini sormakta herhangi bir sakınca yoktur.

4- İlim amele göre daha önceliklidir.

5- Dünyaya düşkünlük ve Allah'ın emrine itaat amacı olmaksızın sırf nefsin isteği için savaşma arzusu yeriimiştir.